Diferente culturale

Dupa precum spuneam in alte posturi, multi dintre americanii de pe aici(si nu doar americani) viseaza sa devina actori, pictori, sculptori si alte feluri de artisti. Multi dintre ei chiar sunt, insa nu la un nivel care sa le asigure traiul. Trei dintre cei pe care i-am cunoscut se vor scriitori.

Primul, un tanar iesit de cativa ani din facultate, imi scapa ce exact ce , insa ceva pe domeniu, habar nu am ce facultate fac scriitorii. L-am intrebat cum se spune in engleza la cartile de „capa si spada”. I-am explicat eu ca alea cu Pardaillan, aia de se bat cu sabiile..L-am pus in mare incurcatura, a incercat el sa spuna ca „istorice”, pana la urma cica se intereseaza si imi spune. Pana la urma am aflat eu, „cloak and dagger”. Poate nu e chiar o expreise uzuala aici in America , insa de la el, scriitor cu studii, ma asteptam sa stie. A mai studiat si un an in Franta, la mama lor, unde se fabrica cartile de capa si spada.

Al doilea, om spre 60 de ani, cu facultate plus master in istorie. Am inceput discutia cu Mark Twain, a zis ca nu a citit. Apoi am zis de Jack London, nici pe asta. Mi-am zis poate astia is vestiti in Romania doar. Dar totusi is bastinasi, London e nascut in San Francisco , la un scuipat distanta de aici, chiar asa nu a citit nimic. I-am zis de Huckleberry Finn, a zis ca auzit ca e rasista cartea..Nu m-am lasat si am incercat si cu Hemingway. E aici, totusi, a zis ca a citit in facultate Batranul si marea. Probabil o fi fost lectura obligatorie, nu a citit de capul lui asa.

Ultimul ce viseaza sa scrie o carte are 54 de ani, a terminat liceul cu greu si lucreaza in vanzari. Vrea sa scrie o carte despe indienii apasi, ca strabunii lui au fost indieni apasi.  Foarte frumos, insa am avut o discutie cu el care mi-a dat de gandit despre viitorul lui ca scriitor. A fost o stire aici, niste studenti negri, de la o facultate (de drept!), au facut scandal ca s-au simtit discriminati cand profesorul le-a atras atentia ca nu au scris corect nu stiu ce cuvinte. Si l-am intrebat pe americanul meu, cum e posibil sa fie in facultate(mai ales o facultate de drept) si sa nu stie sa scrie corect? La care el mi-a raspuns, pe un ton foarte natural si cumva sfatos, ca nu are scrisul nici o legatura cu facultatea. Ca si el era cat pe ce sa fie la facultate, cu toate ca nu stie sa scrie, insa a fost problema ca lui nici sa citeasca nu ii place..L-am intrebat, daca e asa, cum o sa scrie el cartea cu indienii? Pe acelasi ton natural, mi-a raspuns ca nu este  o problema, ca angajeaza pe cineva care stie sa scrie si  el o sa ii spuna aluia ce sa scrie. Ca doar asa isi scriu cartile si vedetele.

Acestea fiind spuse, eu ma declar mai scriitor decat sunt ei, dovada fiind acest blog. Deocamdata..

5 gânduri despre „Diferente culturale

  1. Complicat acolo, dar nici in Romania lucrurile nu stau mai bine, daca luam in considerare faptul ca anul acesta unii au intrat la liceu cu nota 2 si ceva, iar la Bac au fost licee unde promovabilitatea a fost zero! Ministrul Educatiei spunea ca ia in calcul desfiintarea liceelor unde elevii nu au promovat Bac-ul ! Oricum daca se mentine ritmul acesta in citiva ani s-ar putea sa nu mai vorbim de diferente culturale !

Lasă un răspuns

