Treimea goala a paharului

Initial am vrut sa leg treaba asta de asiatici dar mi-am adus aminte ca si cu cativa romani am avut aceeasi discutie.  Cred ca multi care vin in America au aceasta problema. Aici, ca angajat, ti se opresc taxe din fiecare salariu(saptamanal in general). Stiu ca in Romania firmele angajatoare plateau majoritatea taxelor, angajatul nu avea treaba. Aici vezi tu personal cum, din fiecare salariu care iti e platit de catre firma, aproape 30% din suma se duce pe taxe( procentul difera in  functie de stat si inca vreo cateva chestii).

Prima oara un roman, putin baut ca avusese Steaua meci, sa vaita ca platise in total peste 20 de mii de dolari taxe anul anterior. I-am inteles durerea si l-am intrebat cu o oarecare amaraciune cu cati bani a ramas pana la urma. Mi-a trecut instantaneu cand am auzit raspunsul, el avand si familie platea mai putine taxe. Nici nu vreau sa spun exact suma, cert e ca eu abia castigam cat platea el taxe.

La fel imi povestea cineva de acu 15 ani urma, cand lucra el ca inginer electronist in Silicon Valley, ca platea in jur de $30.000 taxe. Nu conta ca ramanea cu o gramada de bani, amaraciunea cu care spunea, dupa atat amar de ani, ca a platit prea multi bani la stat, era de-a dreptul induiosatoare.

Ca ultim exemplu avem un angajat la stat. L-am prins de cateva ori ca se uita pe cecul de salariu si spune ca prea multi bani se duc pe taxe. Si o spune in asa fel ca te simti prost de iti vine sa il mangai si apoi sa ii dai un sut.  Omul lucreaza la curatenie intr-o cladire de stat. Nu sta cu frica de concediere, are asigurare medicala in cei cam 28% bani de taxe, are vreo 60 de zile de concediu adunate ca nu prea si-a luat in ultimii ani si o pensie privata sau ceva de sindicat, nu am inteles bine. E in America de 10 ani, ar putea sa iasa la pensie acum cam cu 600 de dolari, insa mai lucreaza 2 ani ca sa ii intre si ailalta pensie, sa poate sa se retraga 1200 dolari(sumele sunt aproximative). In tara lui(sa zicem ca Filipinia e tara lui, ca sa pastram confidentialitatea) are o afacere, plateste pe angajat cu 100 dolari lunar la negru, fara taxe..Degeaba i-am spus ca toti platesc la fel taxe, ba ca unii platesc taxe la fel dar nu au atatea beneficii ca el, nicicum nu l-am scos din nemultumirea lui. E foarte afectat ca din cecul lui cineva isi opreste procent..

 

8 gânduri despre „Treimea goala a paharului

  1. salutare.
    da asa e, e groaza ca dai , si atat. nimeni nu se uita ianpoi, idea e ca dai si atat. parca suntem( si aici ma enumar si pe mine din perioada post USA-ista) ca si caii cu obloanele trase prea mult sa vezi si cu cat ramai in buzunar. sa nu vb din basme dupa 7 zile lucrate cu o medie de 19/20 de ore lucrate pe saptamana, m am trezit cu un pay check de 2000+(exact nu mai tin minte) dar, m-am trezit ca retrag 1600+ , am innebunit. acel moment in care asteptam alinarea si vai doamne mangaierea cuiva si dupa sa ma trezesc cu un sut in fund. am fost un bou. ca am ramas cu bani frumosi in mana(sa mai precizam ca am zis pay check, si nu am mai precizat cu cat cash am ramas in saptamana aia ?!) firea umana, cred. nu prea conteaza ce ai, conteaza ce nu ai. trist !

  2. Probabil, de fapt, ideea este ca nu prea vrem sa platim taxe! Sa ne ramana noua toti banii; nu stiu cum o fi in America cu invatamantul si sistemul de sanatate, dar aici in Romania vrem sa fie si gratuite si de calitate!

    • ca nu vrea nimeni sa plateasca taxe e una, eu nu am inteles insa atata posomorare cand vine din tara lui unde lua 100 pe luna, adevarat ca nu platea taxe, nici pensie nu avea..

      • Pai posomorarea vine de la faptul ca da bani pentru taxe! Nu conteaza citi bani lua in tara lui, cit mai ales ca acolo nu platea taxe din acei bani. El nu socoteste ca tine ca in America i-a multi bani chiar daca plateste taxe.

      • dupa cum am spus in titlu, el(ei) vad treimea goala a paharului(buzunarului), in loc sa se uite la celelalte 2 treimi pline.

  3. Adica vrei sa zici ca in America anagajatii isi platesc singuri, direct taxele si nu firmele platesc pentru ei?
    Pentru ca si in Romania salariatii pot vedea pe acel fluturas de salariu cate si ce valoare au taxele platite de firma pentru el.

    • platesc firmele, m-am exprimat eu gresit. singura diferenta cred ca aici cand se vorbeste despre salariu se spune brutul, in Romania stiu ca se spune cat iei in mana, poate de aici „socul”.

Lasă un răspuns

